Jak napisać dobre CV?

21 cze 2017

Odpowiednio napisane CV jest jednym z pierwszych kroków do uzyskania pracy, na której Ci zależy i jest czynnikiem, na które zwraca uwagę pracodawca podejmując decyzję o przyjęciu Cię do pracy lub odrzuceniu oferty.

Trzeba pamiętać, że liczy się pierwsze wrażenie. Biorąc pod uwagę dużą ilość zgłoszeń na niektóre stanowiska dla pracodawcy pierwsze wrażenie może być decydujące przy braniu pod uwagę jednej z kandydatur.

Treść i przejrzystość

W CV najważniejsza jest treść – nie tylko to co jest napisane, ale w jaki sposób jest to napisane. CV musi być przede wszystkim czytelne, by jasno i precyzyjnie przedstawiać wymagane doświadczenie i kwalifikacje. Przemyślane i dobrze zaprojektowane curriculum vitae może być jednym z powodów, który sprawi, że to właśnie Twoja kandydatura będzie rozpatrzona pozytywnie.

W dokumencie powinna pojawić się także informacja (np. pod nazwiskiem) na jakie stanowisko aplikujesz, co sprawia wrażenie, że napisałeś CV specjalnie dla danej oferty i że to właśnie Ty się nadajesz na poszukiwane stanowisko.

Urozmaicenie

Umiejętności zawodowe, doświadczenie, osiągnięcia czy wykształcenie powinny być opisane w oddzielnych, graficznie oddzielonych sekcjach. Używaj także odstępów, pogrubień, innych kolorów, wypunktowań, aby zwrócić uwagę na najważniejsze elementy Twojego CV. Oczywiście nie można w tym miejscu przesadzić – za dużo graficznych elementów odciąga uwagę od tego, co najważniejsze.

Jeśli pracowałeś na podobnym stanowisku, na które aplikujesz, koniecznie napisz to w CV opisując szczegółowo swoje doświadczenie lub osiągniecia i umiejętności związane z tym stanowiskiem. Ważny może być także zakres obowiązków, które wykonywałeś na poprzednich stanowiskach z naciskiem na konkretnie opisane realizowane cele lub funkcje.

Co powinno zawierać dobre CV?

  • Dane osobowe (oprócz imienia i nazwiska wszelkie niezbędne dane pomocne w kontakcie z Tobą, np. e-mail, nr telefonu, miejsce zamieszkania)

  • Doświadczenie zawodowe (nie tylko nazwę i czas zajmowanych stanowisk, ale także opis wykonywanych obowiązków)

  • Wykształcenie

  • Znajomość języków obcych

  • Kompetencje, które wyróżniają Cię na tle innych kandydatów

  • Zainteresowania

  • Klauzula o ochronie danych osobowych (przykład poniżej)

Co możesz dodać, żeby uatrakcyjnić CV?

  • Zdjęcie – wysokiej jakości, na gładkim tle i w stosownym stroju

  • Kilkuzdaniowe podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Treść klauzuli, która powinna się znaleźć w CV:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922).

Najnowsze porady